Dan toch regen …

Vandaag was ik om 7uur op en het was aan het regenen. Ze hadden het voorspeld maar tijdens mijn 4 weken hadden ze bijna iedere dag regen voorspeld. Ik heb enorm veel geluk gehad met het weer tijdens mijn verlof. Ik had gevreesd voor 4 weken slecht weer, maar heb buiten vandaag niet echt slecht weer gehad.

Maar genoeg over het weer. Zit momenteel in de bier bibliotheek. Pintjes uit Litouwen proeven. Ze hadden er 15 op tab staan.

Deze morgen heb ik tussen twee regenbuien door gaan ontbijten in een cafeetje. Pancakes met maple syrup en bosbessen. Na drie koffies te hebben gedronken was het tijd voor iets actief. Zou nog een walking tour doen, deze van gisteren was eerder de alternatieve toer, vandaag de standaard dingen bezichtigen.

We gingen ook naar het land binnen de stad Vilnius, genaamd de Uzupis Republiek. Blijkbaar heeft een deel van de stad een aantal jaar geleden de onafhankelijkheid uitgeroepen. Ze hebben hun eigen president, hun eigen parlement, munteenheid, grondwet en zo verder. Je kan er zelfs je paspoort laten afstempelen. De grondwet hangt uit in een straat met verschillende vertalingen, ook in het Nederlands. De nationale feestdag is 1 april, dit zou genoeg moeten zeggen.

Het was terug een interessante toer, en op het einde, het was ondertussen 13:30u, gaf de gids wat goede adresjes om te eten en tevens van dit café waar ik nu zit.

Eerst een aperitiefje met lookbroodjes en daarna een stukje eend.

Maar bon zit hier dus in de bierbibliotheek, helemaal alleen, terwijl het buiten giet deze blog te schrijven.

Morgen moet ik om 2:30 ‘s nachts opstaan om mijn vlucht te halen. Maar ik ga Vilnius missen. Ik vind het een enorm toffe en interessante stad. Als je de toeristen weg denkt, is het nog steeds een bruisende stad. Wat ik in Riga en Tallinn minder had. Hier wil ik zeker nog eens terugkeren. Er zijn nog een aantal dat ik zou willen doen, restaurants en bars dat ik nog eens wil bezoeken,

Dit weekend is er zelfs een festival met Litouwse bands, jammer dat ik er niet meer ben. Blijkbaar om te vieren dat binnenkort de herfst begint en dat de scholen weer beginnen.

Er zou vanavond ook al een voorsmaakje zijn. Als het niet te veel regent zou ik wel eens gaan kijken, slapen gaat er toch nie veel gebeuren.

Bon dit is mijn laatste blog vanuit de Baltische Staten. Begint ondertussen volk toe te komen. Ik ga der nog een drinken op een geslaagd verlof. Santé!

Vilnius, the last city.

Ik heb al verschillende keren gezegd dat ik nie veel gedaan heb, maar vandaag spant de kroon. Tot 10u geslapen, dan uitgebreid gaan ontbijten.

Het was ondertussen vré warm geworden, dus terug naar hotel om een schort aan te doen. Dan beetje rond gewandeld. Begon het wel te regenen zekers. Heb mij dan wat in het park gezet onder een aantal grote bomen en heb enkel een paar spatjes gevoeld.

Gisteren had ik Vilnius al wa bezocht. Naar het kasteel geklommen, kathedraal bekeken, wat standbeelden, …

Toch al wat gezien dus, maar omdat ik nu op een terrasje zit, ja het is ondertussen terug mooi weer, heb ik toch maar besloten iets actiefs te doen. Heb me ingeschreven voor een 2,5 uur toer doorheen Vilnius. Begint om 3u30, ben benieuwd want zit veel kans in dat het weer gaat regenen, het weer kan hier in 5 minuten omslaan.

Morgen zou ik een dagtrip naar Trakai doen. Blijkbaar een van de hoogtepunten. Maar ik heb het zo niet voor hoogtepunten. En wil ik wel nog een kasteel zien? Dus zou kunnen dat ik mijn laatste dag op te gemak hier in Vilnius slijt. Wat naar het volk kijken dat passeert, en er passeert schoon volk 😬.

Kaunas de twee stad van Litouwen.

Gisteren aangekomen na alweer een busrit 😬. In het hotel mocht ik inchecken vanaf 13u. Ik was er om 12.30u en omdat mijn kamer nog niet klaar was, heb ik een upgrade gekregen. In plaats van een single room een dubble room. Mooie geste.

Na gesetteld te zijn in mijn kamer op naar mijn zoveelste citytrip. Kaunas zag er groot uit, maar het oude en nieuwe centrum vallen eigenlijk wel mee.

Eerst het oude gedeelte. Je had een lange voetgangersstraat vol met restaurantjes, bars en winkeltjes. De straat liep tot een marktplein waar het stadhuis was en een kerk die werd gerenoveerd.

Daarna het nieuwe gedeelte. Bestond eigenlijk uit een lange winkelstraat. De ramblas van Kaunas 😁. De straat was 1,7 km lang, één van de langste winkelstraten van Europa. Op het eind stond een basiliek.

Er stonden ook overal van die watervernevelaars.

Vandaag heb ik lang uitgeslapen tot 9u. Ik had toch het meeste gisteren al gezien. Twee keer ontbeten in 2 verschillende cafétjes. En daarna doelloos wat rondgelopen. De eerste dag na 22 dagen dat ik niet wist wat gedaan… Nog een kerk beklommen, geluncht, wat gelezen en mijn bus voor de volgende dag geboekt.

Morgen mijn laatste bestemming, Vilnius.

Bier proeven

Vandaag niets speciaals op t programma. Ben wel naar de lokale brouwerij gegaan om te zien of ze rondleidingen gaven, maar vandaag of morgen deden ze geen toers. Ging wel terug gaan in de avond want dan was hun restaurant open en kon ik een tasting doen.

Ondertussen nog wat verder het stadje bezocht. Het sculpturen park met rond de 120 beeldhouwwerken. Daarna het bus station bezocht en mijn trip naar Kaunas geboekt. Dan naar het kasteel museum gegaan en heb me moeten tegenhouden of ik was binnen gegaan. Nu aan de buitenkant was niet veel te zien. Ze waren wel een toren van de grond op opnieuw te bouwen.

Dan gaan aperitieven. Met als snack de kaasbolletjes die hier heel populair zijn.

De biertasting was niet echt speciaal. Geen enkel van de 5 bieren kon me echt bekoren. Nogal slapjes.

De volgende dag opgestaan met regen. Maar dit ging me niet tegenhouden. Met short en sandalen op pad gegaan om te gaan fietsen op de Curonian Spit. Van de Russische grens het hele stuk van 52 kilometer tot terug aan Klaipeda.

Het was een route in het bos en langs de duinen. Het was ondertussen prachtig weer geworden. Warm en zonnig, had de juiste outfit aan 😁. Enig probleempje was dat ik na een half uur al zadelpijn had 😖.

Klaipēda, dagje langer dan voorzien

Gisteren ben ik nog lang op het strand geweest. Het was immers zonnig en het weerbericht zegt constant dat het slecht zal worden, maar ik blijf geluk hebben.

De zon was stilletjes aan t zakken in de zee 😁.

Volgende dag moest ik de bus nemen. Als ik hem miste was het wachten tot zaterdag om de volgende bus te kunnen nemen. Ik heb vroeg opgestaan. Om 7uur stipt stond ik aan het ontbijt en een half uur later stond ik aan de hopelijk juiste bus stop. Om 8 uur kwam de bus en er kwam maar steeds meer volk aan. Ik hoopte op een grote bus, maar mijn vrees werd waar. Het was zo’n minibusje. Er werd gedrumd en geduwd om binnen te kunnen. Velen hadden ook een grote valies mee. Toen het aan mijn beurt was had ik het 19de en laatste plaatsje. Er zijn er nog drie opgestapt die 2 uur gaan rechtstaan. Nu ik had het ook gedaan.

Ik was veel te vroeg in Klaipeda. Check-in in mijn B&B was pas om 14u. En het was nog geen 10uur. Ik mocht gelukkig al mijn bagage afzetten en ze zei dat mijn kamer om 12 u klaar zou zijn. Dan maar een tweede ontbijt genomen in een koffiebar. Na het middageten ben ik langs de rivier gaan wandelen en verschillende terrasjes gedaan. Was mooi weer, veel volk op baan, en een echt frisse pint wat moet je nog meer hebben op verlof.

De volgende dag de boot genomen naar het eiland the Curonian Spit. En daar wat gewandeld in bos en op het strand.

Nog een lekker visje opgepeuzeld…

En daarna om de avond in te gaan nog een terrasje gedaan. Morgen zou het gedaan zijn met het mooi weer. Ik heb in elk geval al 3 mooie weken gehad 😁.