Laatste dagen In Denemarken

In Aalborg heb ik niet veel uitgestoken. Dit was mijn laatste bestemming, het weer was heel wisselvallig, regen en wind, met af en toe een streepje zon. Ik mocht maar om 15u inchecken in het appartement. Heb geprobeerd om 12u, geraakte binnen, maar was nog nie gekuist. Heb rugzak achtergelaten en net toen ik naar buiten ging, was de kuisvrouw er.

Was een prachtige appartement. Met enorm groot en goed bed.

Daarna wat rondgelopen, de volgende dag ook… en veel gegeten en gedronken 😬.

Gisteren met de FlixBus terug naar Kopenhagen. Waar ik in het slechtste hotel van de reis ben toegekomen. Super kleine kamer die niet fris rook.

Dus vlug de kamer uit gevlucht en een paar, lees 3, gin tonics gaan drinken op een terrasje. Was best goed weer.

Daarna nog een boot toer gedaan tegen alle verwachtingen in 😬.

Vandaag snel uit mijn kamer gevlucht en naar luchthaven gegaan.

Daar met de rest van mijn geld gespendeerd aan Gin en een boek.

Aarhus, de tweede stad van Denemarken

Eergisteren zat ik nog in Ribe met een lekker ontbijtje 😬.

Daarna met de bus naar de kust gereden, er was daar een bekend museum over de Wadden. Dan toch eens een museum.

Ik vond de aquarium met garnalen heel leuk om naar te kijken 😊.

Bovenstaand vogeltje deed me denken aan Fladder, de gelijkenis is treffend 😬.

Na het museum waar tal van andere beestjes te bezichtigen waren, ben ik nog een kleine wandeling gaan doen naar de kust.

Het weer was allesbehalve goed en ben dan ook in een bui terecht gekomen.

Daarna terug naar Ribe, het weer was ondertussen volledige omgeslagen.

De volgende dag, gisteren dus, een drie uur durende treinreis naar Aarhus. Op elke trein is er wifi voorzien, heb me dus kunnen bezig houden. Mijn hotel was dicht aan het station, en had in het voorbijgaan een food market tegengekomen. Een reden om terug te gaan.

In de food market ben ik begonnen met een pintje en wat taco’s.

Daarna Aziatisch street food met loempia’s en een eendenburger.

Daarna nog als dessert een pannenkoek ingesmeerd met Nutella, vanille eis en aardbeien. Vré lekker 🤤.

Daarna was ik voldaan. Dan nog een beetje stad bezocht. Vroeg naar het hotel gegaan om me klaar te maken voor avondmaal. Maar ben niet meer weg geraakt, geen honger en moe, zat dus vroeg in mijn bed.

Volgende dag, vandaag, heb ik dus terug een free walking tour gedaan. Was interessant en kom je toch dingen tegen die je zelf nie zou vinden. We waren met 11 en weer veel Duitsers, is zowat de rode draad van mijn reis 🤭.

Het was ondertussen prachtig weer. Weerbericht had regen uitgegeven. Maar is ook heel wisselvallig, zie volgende foto.

Na de tour eens iets kleins gegeten 😉. En daarna naar een soort van Bokrijk geweest. Het was een openluchtmuseum waar bij verschillende tijdperken werden uitgebeeld.

Zo had je de jaren 1800, maar ook bijvoorbeeld 1990. In 1990 had je dan winkels die oude videocassettes verkocht, of oude kodaks. Was wel vré tof gedaan. Elke winkel of huis kon je ook binnengaan en was dan uit die periode ingericht.

Er waren ook figuranten die rondliepen of ambachten uitvoerden.

Daarna omdat het er dicht bij was naar de botanische tuin gegaan. Was eigenlijk wel vrij leuk om te doen en het was gratis.

Er waren verschillende zones met verschillende klimaten. De een droog en warm, de ander vochtig.

Tot slot kwam je in een grote koepel en kon je helemaal naar boven. Boven was het enorm vochtig en warm, zoals een stoomcabine.

En nu zit ik op een terras terwijl het aan het gieten is, maar zit onder een grote parasol met terrasverwarming. Dus laat het maar regenen. Op de menu stond een tonijn voorgerecht en schol als hoofdgerecht. Ben nu nog aan ‘t twijfelen of ik dessert zal nemen 🤭.

Ga serieus mogen opletten op mijn eten als ik terug ben, zullen serieus wa kilo’s bijgekomen zijn.

Ribe, oudste stad van Denemarken

Vanmorgen opnieuw de overzet genomen naar het vaste land. Vond wel nergens hoe ik een ticket moest kopen en er was niemand om het te vragen. Nu al doorgaan moest je een qr-code scannen, nu niet. Terugreis zal wel gratis zijn zeker. Dan terug de trein op, maar ging me moeten haasten daarom eerst ontbeten in Esbjerg en dan naar de volgende trein genomen.

De B&B was mooi en ruim.

Ribe is een klein dorpje, met de winkelstraat te doen heb je zowat alles gezien.

Terrasje gedaan om te lunchen, was in binnen koer en best gezellig.

Net toen ik klaar was met eten begon het te regenen. Heb dan toch mijn paraplu nodig gehad 😬. Het heeft maar een uurtje geduurd.

Tegen de avond begon de zon terug te schijnen.

Na een paar pintjes gedronken te hebben, de goedkoopste van de reis namelijk 8 euro voor ne halve liter, zit ik nu bij de Italiaan voor een pizza.

Fanø, eiland in de wadden.

Gisteren terug de trein genomen. Nu naar het eiland Fanø. Openbaar vervoer is hier echt wel super, toch blij dat ik niet met de auto ben gekomen. Eenmaal in Esbjerg, moest ik de overzet boot nemen. Weeral geluk, was net toegekomen. Eenmaal op het eiland was de AirB&B niet veraf. Leuk huisje en ik was er helemaal alleen.

Het dorpje Nordby waar ik zat was echt een dorpje. Eén groot hotel een paar restaurantjes en voor de rest nie echt veel. Heb dan zo’n fiets aangeschaft via de app van Donkey Republic. Dan 5 km gereden tegen wind naar het strand. Ik rij toch echt nie graag met de fiets. Fiets met de app gesloten, en dan krijg ik de melding dat de betaling niet gelukt was. Ik zou dus niet terug kunnen met de fiets, bummer.

Het strand was enorm diep. Om naar het water te lopen duurde het wel een beetje.

Terug in het dorpje een lokaal biertje gedronken aan de haven en daar zaten zeehondjes. Btw betaling van de fiets is toch gelukt en kon ik met wind terug 😬.

Zeer goed geslapen, van de zeelucht zeker. Was pas om 9:30 op. Daarna op zoek naar ontbijt. Nergens iets te vinden, de meeste restaurants zijn pas open om 11u. Ben dan naar een hotel geweest maar ze wouden enkel koffie geven, ontbijt was voor de gasten.

Na mijn koffie naar de supermarkt geweest waar een bakker was. En daar me even laten gaan.

Na drie zo’n stuks was ik klaar voor de dag. Bus genomen, er rijdt maar één per uur, maar was weer toevallig net op tijd.

In het ander dorpje op 15 km, was er nog minder te doen. Er was een molen, een kerkje en een Citroën museum.

Het strand was op 2 km wandelen. Eenmaal aangekomen was het water mijlen ver. Nog verder dan gisteren.

Da groen was ten midden van het strand en was een soort van zeegras. Na dit gras moest ik mijn schoenen af doen want op weg naar de zee, moest ik door tamelijk diepe plassen.

Heb het met mijn horloge gecontroleerd en het water was 1,6 km van het begin van het strand.

Dan het klevere idee gehad om te voet terug te keren, de volle 15 km. De eerste 5 gingen redelijk vlot, de volgende 5 waren afzien, voeten met oude en nieuwe blaren. De laatste 5 km waren hel. Er uiteindelijk toch geraakt en een koude douche genomen. En nu zit ik te dineren. 20 uur en nog steeds warm.

Morgen terug nieuwe bestemming, Ribe.

Het weer zou minder worden, maar dat zeiden ze van deze week ook. Blijkbaar is het weer in Denemarken niet te voorspellen.

De buurt in en rond Odense

Is nu al een paar dagen geleden dat ik in Klint Mons was.

De volgende dag moest ik naar Odense maar heb het op het gemak gedaan, opnieuw openbaar vervoer, maar nu maar rond 9:30u.

In Odense aangekomen was mijn hotel dicht bij het station. Onderweg kwam ik overal jonge gasten en meisjes tegen met bloemen en glas champagne en een witte Zeemans kepie op. Denk dat het hun graduation was.

Mijn kamertje was een beetje ouderwets, maar terug perfect. Nu wel met sanitair.

Dan stad wat gaan verkennen, had al rap de kathedraal, het kasteel en het stadhuis gezien. Allemaal weinig spectaculair. Wel terug lekker gegeten net naast het huis van Hans Christan Andersen.

Daarna wat rondgedoold en het park Monke Mose bezocht. Daarna terecht gekomen in een foodmarket waar honderden supporters rondliepen van Denemarken, ze moesten immers vanavond om 21u spelen. Daar dan wat street food gegeten.

Volgende dag lang geslapen, eens ontbeten in het hotel. Daarna naar de haven gelopen, waar een zwembad in het zeewater was gebouwd. Op de kade lagen tal van knappe vrouwen te zonnebaden. Maar niet te lang staan kijken 😬.

Daarna terug naar het park om een wandeling langs de rivier te doen van iets meer dan 4 km heen.

Op het einde van de wandeling was er een soort van Bokrijk. Was nog niet zeker of ik ging binnen gaan. Open lucht museum is ook een museum é. De madam aan de ingang zei dat het weldra ging sluiten, ben dus maar niet binnen gegaan.

‘s Avonds gaat eten in een brouwerij waar ze tientallen bieren op tap hadden.

Vandaag ben ik naar het Egeskov kasteel geweest. Opnieuw een uurtje trein en bus.

Het kasteel lag in een heel mooi en uitgebreid park. Het kasteel zelf vann binnen was wat ontgoochelend.

Er waren ook tal van tentoonstellingen. Waarvan een met old-timers.

Daarna doorgereden naar Faaborg met de bus. Hier is ook niet zoveel te doen. Is een haven dorpje, gelukkig wel met terrasjes.

Straks ga ik ook nog eens naar het strand gaan kijken.